Kirjallinen kysymys: Liikennetraktoreilla tehtävät kuljetukset ja vähäisen toiminnan raja14.11.2014 Eduskunnan puhemiehelle Kuorma-autokortin hakijoiden on suoritettava ammattipätevyyden peruskoulutus. Säädökset koskevat myös liikennetraktorin kuljettajaa lukuun ottamatta maa- ja metsätalouden kuljetuksia. Ammattipätevyyden saaminen edellyttää 35 tunnin jatkokoulutusta ja ammattipätevyyshyväksyntää poliisiviranomaiselta. Viranomaisten tulkinta säädöksistä on vaihdellut. Vaikka maa- ja metsätalouden kuljetukset on rajattu lain ulkopuolelle, ovat viranomaisten ja urakoitsijoiden tulkintaristiriidat usein esteenä järkevälle elinkeinotoiminnalle. Monilla alueilla lupaperusteet eivät ole yhteneväisiä käytännön työsuoritteen kanssa. Viranomaiset ovat katsoneet, että ammattipätevyyttä on edellytettävä silloin, kun omaa viljaa tai omia lannoitteita kuljettaa toiselle maatilalle. Poliisi on tulkinnut, että tällaisessa tilanteessa on kysymys kaupallisesta kuljetuksesta. Kohtuudella ei voida olettaa, että viljan tai lannoitteiden kuljetus olisi kuitenkaan maa- tai metsätaloudenharjoittajan päätoimi. Ristiriitaa esiintyy korostetusti pää- ja sivutoimen tulkinnassa. Esimerkiksi liikennetraktorilla ajavat urakoitsijat voivat tehdä maataloustöitä asiakkailleen ilman pätevyyskoulutusta, mutta lumenaurauksessa ja esimerkiksi hiekka- ja sorakuljetuksissa on lakia tulkittu ankarammin. Lainsäädännössä pitäisi tarkemmin yksilöidä, mikä on vähäisen toiminnan raja, sillä tulkintaerimielisyydet liikevaihdoltaan vähäisestä sivutulosta ovat yleisiä. Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: Mihin toimiin asianomainen ministeri ryhtyy, ettei kankea lupaprosessi estä viljan ja lannoitteiden kuljetusta toisille maatiloille ja
aikooko hallitus selventää lainsäädäntöä vähäisen toiminnan rajan osalta ja selkeyttää sekä päivittää lakia vastaamaan käytännön työsuoritetta?
Helsingissä 14 päivänä marraskuuta 2014 Lauri Heikkilä /ps |