Kirjallinen kysymys: VR:n lipunmyynti, asemat ja syöttöliikenne25.06.2014 Eduskunnan puhemiehelle VR sulkee asemien lipunmyynnin 11 paikkakunnalla ja rajoittaa jäljelle jäävien lipunmyyntipisteiden aukioloaikoja. Muutokset liittyvät yt-neuvotteluihin, jonka päätteeksi VR vähentää 123 henkilötyövuotta. Lipunmyynti loppuu Imatralta, Kajaanista, Kemistä, Keravalta, Kirkkonummelta, Kolarista, Kupittaalta, Pieksämäeltä, Porista, Salosta ja Ylivieskasta. Aiemmin VR on ottanut käyttöön menettelytavan, että junasta ostettu lippu maksaa enemmän kuin asemalta tai sähköisesti hankittu lippu. Nyt myös ikäihmisiä yritetään pakottaa lipun ostamiseen tietokoneella tai lipunmyyntiautomaateilta. Tämä on epäkohta, joka tulee korjata, ettei vähäosaisimpia ja yhteiskunnan ulkopuolella olevia rangaista lipunostoon liittyvällä lisämaksulla ja lipunmyyntiä rajoittamalla. Kaikilla ei ole automaatista tapahtuvaan matkalipun ostoon tarvittavia maksukortteja. Ei ole kohtuullista, että asemalle pitää tulla tunteja ennen junan lähtöä, että ehtii ostaa lipun. VR:n asiakastunnisteella ei ole myöskään mahdollista ostaa lippua junassa tai lippuautomaatilta. Tämä epäkohta pitäisi pikaisesti korjata. Ruuhkaisilla asemilla on usein niin vähän lipunmyyjiä, ettei lippua ehdi ostaa ennen junan lähtöä. Suurten kaupunkien välille suunnitellaan lisäraiteita junaliikenteen nopeuttamiseksi. Syöttöliikennettä ei ole kuitenkaan suunniteltu ja toteutettu tukemaan keskusasemien toimintaa. Esimerkiksi Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla voitaisiin käyttää paikallisjunia, jotka keräisivät matkustajia harvempaan asutuilta alueilta kaukojunien "keskusasemille" ainakin muutaman kerran päivässä. Nyt tilanne on yksityisautoilua vaativa, sillä pitkien etäisyyksien ja heikkojen liikenneyhteyksien vuoksi henkilöauto on käytännössä välttämätön, kun jopa entisen aseman lähellä asuva voi joutua ajamaan omalla autolla 50-100 km lähimmälle toimivalle asemalle. Aiemmin VR:llä oli myös omaa bussiliikennettä, joka tuki rautatieliikennettä. Viime aikojen suuntaus on ollut lakkauttaa asemia, joista matkustajat ovat ennen voineet nousta kyytiin. Lienee selvää, että asiakasmäärä ei voi kasvaa, jos asiakkailla ei ole mahdollisuutta palvelun käyttämiseen. Esimerkiksi Paimioon pitäisi luoda toimiva asema Helsingin ja Turun väliselle kaukojunaliikenteelle. Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: Onko asianomainen ministeri tietoinen VR:n lipunmyyntiin kohdistuvista ongelmista ja asiakaspalvelun jatkuvasta heikentymisestä,
miten veronmaksajien ja yhteiskunnan kustannuksella toimiva VR aikoo kehittää asiakasystävällisyyttä, jos asiakaspalvelua ei enää järjestetä,
millaisia suunnitelmia VR:llä on syöttöliikenteen toteuttamiseksi pienemmiltä paikkakunnilta keskusasemille,
aikooko VR asiakasvirtojen kasvattamiseksi ottaa jatkossa käyttöön useampia asemia,
milloin VR mahdollistaa lipun ostamisen junassa tai lippuautomaatilta asiakastunnisteella, kuten voi vielä tehdä yhä harvenevilla lipunmyyntipisteillä ja
milloin VR luopuu junasta ostettavan lipun lisämaksusta, kun lipunmyyjät katoavat asemilta?
Helsingissä 25 päivänä kesäkuuta 2014 |