Kirjallinen kysymys: Pienituloisten pankkiasioinnin palvelumaksut ja ikäihmisten henkilökohtainen neuvonta laskunmaksamisessa
19.10.2012 Eduskunnan puhemiehelle
Ikäihmisillä on vaikeuksia maksaa laskujaan, koska he eivät ole tottuneet tietokoneiden ja tietoverkkojen käyttöön ja pankit ovat vähentäneet konttoriverkostoaan. Vuosikymmeniä sitten nyt ikäihmisiksi ehtinyt ikäluokka tottui käyttämään laskunmaksuautomaattien palveluita. Valitettavasti pankit ovat poistaneet automaatit säästöjä etsiessään. Siten tutut laskunmaksutavat eivät ole enää käytössä ja suoraveloituskin muuttuu ensi vuoden lopulla, kun euromaksualueen SEPA -järjestelmä lopullisesti korvaa pankkien omat ratkaisut.
Laskunsa maksupalvelukuoressa lähettää yhä useampi yli 75-vuotias henkilö. Yli 80-vuotiaista peräti viidennes on tottunut asioimaan pankin tiskillä, vaikka palvelumaksut syövät pientä eläkettä. Monessa pienessä kunnassa pankkipalvelujen konttoriverkostot ovat kuitenkin harventuneet, henkilökuntaa vähennetty ja aukioloaikoja lyhennetty. Laskunmaksu on kaikkein kalleinta niille, jotka eivät ole tottuneet tietoverkkojen käyttöön.
Laskunmaksuautomaattien puutteen vuoksi yksityiset yritykset ovat ryhtyneet tarjoamaan laskunmaksua palvelumaksua vastaan. Tutkimusten mukaan pienituloiset taloudet maksavatkin pankkipalveluistaan keskimääräistä paljon enemmän. Pienituloisilla pitäisi olla mahdollisuus kohtuullistettuun palvelumaksuun pankkiasioinnin peruspalveluissa.
Henkilökohtaisen neuvonnan puute parhaiten soveltuvista palveluista, maksutavoista ja välineiden käytöstä ajaa ikäihmiset pankin kassapalveluiden ja kalliimpien ratkaisuiden asiakkaiksi. Kansaneläkelaitos tai muu soveltuva taho voisi yhteistyössä kunnanvirastojen kanssa tarjota ikäihmisille henkilökohtaisesti suunnattua neuvontaa ja apua laskunmaksupalveluna, joka olisi todellista lähipalvelua ihmiselle.
Pankin tiskillä asioiva joutuu maksamaan yksittäisen laskun maksusta 6-8 euroa palvelumaksua. Kolmen terveyskeskus- tai poliklinikkakäynnin laskun maksamiseen, joiden yhteissumma jää alle 50 euroa, kuluu palvelumaksuja jopa 24 euroa. Tämä rasittaa pientuloisen yksinäisen vanhuksen varoja kohtuuttomasti.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Mitä hallitus aikoo tehdä, että pienituloisten palvelumaksut pankkiasioinnin peruspalveluissa kohtuullistettaisiin ja
millaisia ratkaisumalleja sillä on esittää, jotta henkilökohtainen neuvonta ja laskunmaksuapu saataisiin tietoverkkoihin tottumattomien ikäihmisten ulottuville?
Helsingissä 19 päivänä lokakuuta 2012
Lauri Heikkilä /ps
|