Kirjallinen kysymys: Koulukiusaamisen vähentämisen käytännön toimenpiteet02.03.2012 Eduskunnan puhemiehelleVertaissovittelu on koettu poikkeuksellisen tehokkaaksi menetelmäksi vähentää koulukiusaamista. Vertaissovittelu edistää oppilaiden elämänhallinnan taitoja ja vähentää siten toimintahäiriöitä, joihin ristiriitatilanteet johtavat. Kasvatus sellaiseen kouluyhteisöön, jossa ristiriitatilanteiden ratkominen koetaan haasteeksi välikohtauksen sijaan, on tärkeässä roolissa ehkäistäessä pitkäaikaista ja systemaattista koulukiusaamista. Erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen avulla oppilaat oppivat myös itse ottamaan vastuuta elämästään, vaikka vertaissovittelusta vastaavat aina aikuiset, kuten opettajat ja muu ammattihenkilöstö. Hallituksen tulisikin edistää vertaissovittelun kaltaista käytännön apuvälinettä. Vertaissovittelu on oppilaillekin tärkeää, koska he saavat kuvata omia tuntojaan ja osallistua näkemystensä mukaisesti. Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: Miten hallitus aikoo edistää vertaissovittelun käyttöä oppilaitoksissa ja mitä uusia käytännön toimenpiteitä hallitus ottaa käyttöön koulukiusaamisen vähentämiseksi? Helsingissä 2 päivänä maaliskuuta 2012 Lauri Heikkilä /ps |